Speluitleg

Tweestrijd

MINUTEN SPEELTIJD
DILEMMA'S
SPELERS MOGELIJK
SPELERS GESPEELD

Voorbereiding

Zorg per groepje voor een spelleider. De spelleider speelt zelf niet mee, maar begeleidt de discussies en legt de opdrachten uit.

De spelleider leest van tevoren de dilemma's en opdrachten en legt alle materialen voor het spel en de opdrachten klaar.

Inhoud per groepje:
1 speluitleg
8 dilemmakaartjes
1 starttegel
6 personagekaartjes
1 scorekaart

Introductie film

Als voorbereiding kijk je met de hele groep de introductiefilm. Als dit niet mogelijk is lezen jullie samen het verhaal. Er is een aparte download van het verhaal.

Groepjes maken en personages uitdelen:

Jullie verdelen je in groepjes van minimaal 4 en maximaal 6 spelers. Elke speler krijgt een personagekaartje waarbij sowieso Lisa, Michael, Layla en Ismael uitgedeeld worden. Nadat iedereen het kaartje goed doorgenomen heeft, vertel je aan je groep wie je bent en wat je achtergrond is.

TIP

Als de spelers moeite hebben met het inleven in een personage, dan kan je van tevoren nadenken aan welke speler je welk personagekaartje uitdeelt.

Volgorde van het spel:

Jullie spelen 6 rondes, die elk de volgende opzet hebben:

  • Filmpje over het dilemma kijken en het juiste dilemmakaartje pakken.
  • Lees de keuzes met de voor- en nadelen voor.
  • Ga in discussie met je groep
  • Welke keuze zou jouw personage maken?
    • Per discussie is er ongeveer 5 minuten
    • Jullie maken als groep één keuze. Leg het dilemmakaartje op de plek die past bij jullie keuze aan bij de starttegel of het vorige dilemmakaartje.

Als de keuze die jullie maken vraagt om het inleveren of vernietigen van iets, lever dit dan in bij de spelleider.

  • Voer de opdracht uit die bij de keuze van het dilemma hoort.

TIP

De spelleider helpt om de dilemma's verder uit te leggen. De spelleider zorgt dat de discussies goed (respectvol) gevoerd worden, iedereen aan bod komt en kan eventueel in te breken.

Nabespreking & Afronding:

Na het spelen van het spel kijken jullie de afsluitende film.

Het is belangrijk om het spel na te bespreken en af te ronden. Sta stil bij het effect van de keuzes die jullie gemaakt hebben. Dit kan door aan jullie zelf de volgende vragen te stellen: (of dit doet de spelleider).

  • Wat vond je van het spel?
  • Hoe was het om te merken dat eerdere keuzes effect hadden op hoe je het spel speelde?
  • Hoe was het om je in een personage in te leven?
  • Wat heeft het spelen van het spel met jou gedaan?
    • Heeft het je geraakt?
    • Vond je het confronterend?
    • Heb je je zorgen gemaakt?
  • Wat heb je nodig om het spel voor jezelf af te ronden?

Vervolgens kunnen jullie het kort hebben over dat dit een hypothetische situatie was, maar dat dit soort keuzes in de Tweede Wereldoorlog daadwerkelijk door mensen/scouts gemaakt zijn. En dat zij soms keuzes maakten waarvan ze de gevolgen niet altijd konden overzien.

TIP

Laat de spelers zelf nog eens het verhaal lezen van de zes echte scouts, waarop dit spel is gebaseerd.

WAT ZEGGEN SPELERS

"Het was confronterend, maar leerzaam."

— Pietje Puk
Scouting Zeewolde

"Het was serieus, maar we hebben samen ook enorm gelachen"

— Jetje 
Scouting Zesc

"Een aanrader voor elke (scouting)groep die meer inzicht wil krijgen over hoe het er aan toe ging in de oorlog"

— Pluk van de Petteflet
Scouting Vrijheid
Scroll naar boven