Speluitleg

1
MINUTEN SPEELTIJD
2
DILEMMA'S
4
SPELERS MOGELIJK
5
SPELERS GESPEELD

Het verhaal

Het is een zware tijd in Nederland, er is veel onrust in de samenleving. Generaal Martinus belooft een einde te maken aan de chaos en het land weer groot te maken. Achter de schermen werkt hij samen met zijn volgers: De Orde van de Nieuwe Orde, ook wel ONO genoemd. Als er een bericht uitkomt dat veel mensen in het parlement niet te vertrouwen zijn, grijpt Martinus zijn kans. Met behulp van het leger weet hij de macht over Nederland te nemen. Naar de Nederlanders stelt hij zich op als de groter redder.

banner 7 no text
Ontwerp zonder titel (9)

Generaal Martinus stelt meteen strenge regels in om zijn macht te behouden, zoals avondklokken en straatpatrouilles. De media worden ook gecensureerd en mensen die tegen Martinus zijn verdwijnen. Het leven van de zes scouts - Lisa, Arjen, Layla, Michael, Diede en Ismael - veranderde ook drastisch. Als ze samenkomen, besluiten ze dat ze niet langer kunnen toekijken. Met elkaar willen ze het verschil gaan maken. Ze weten dat het moeilijk gaat worden, maar ze hebben hoop. Welke keuzes maken jullie in hun schoenen?

Voorbereiding

Zorg per groepje voor een spelleider. De spelleider speelt zelf niet mee, maar begeleidt de discussies en legt de opdrachten uit.

De spelleider leest van tevoren de dilemma's en opdrachten en legt alle materialen voor het spel en de opdrachten klaar.

Alle cursief gedrukte tekst in de download Speluitleg samen met dit tekentje is extra informatie voor de spelleider en hoeft niet voorgelezen te worden.

Per groepje is nodig:
1 speluitleg voor de spelleider
9 dilemmakaartjes van 1 kleur (waarvan 1 startkaartje)
6 personagekaartjes van 1 kleur
3 bijlages

Voor de hele groep
1 gezamenlijke starttegel (uitknippen van logo op verzenddoos/Tweestrijdbox of downloaden)

Introductie film

Als voorbereiding kijk je met de hele groep de introductiefilm. Als dit niet mogelijk is, lezen jullie samen het verhaal. Er is een aparte download van het verhaal, te vinden bij de spelmaterialen.

Groepjes maken en personages uitdelen:

Jullie verdelen je in een groep van minimaal 4 en maximaal 6 spelers. Elke speler krijgt een personagekaartje waarbij sowieso Lisa, Michael, Layla en Ismael uitgedeeld worden. Nadat iedereen het kaartje goed doorgenomen heeft, vertel je aan je groep wie je bent en wat je achtergrond is.

Afbeelding1

TIP

Als spelers moeite hebben met het inleven in een personage, dan kan je van tevoren nadenken aan welke speler je welk personagekaartje uitdeelt.

Spelen van het spel:

Jullie spelen 6 rondes, die elk de volgende opzet hebben:

  • Filmpje over het dilemma kijken en het juiste dilemmakaartje pakken.
  • Lees de keuzes met de voor- en nadelen voor.
  • Ga in discussie met je groep
    • Welke keuze zou jouw personage maken?
    • Per discussie is er ongeveer 5 minuten

Leg het dilemmakaartje op de plek die past bij jullie keuze aan het vorige dilemmakaartje (bij dilemma 1 leg je eerst het startkaartje aan de gezamelijke starttegel). Als de keuze die jullie maken vraagt om het inleveren of vernietigen van iets, lever dit dan in bij de spelleider.

  • Voer de opdracht uit die bij de keuze van het dilemma hoort.
Afbeelding1

TIP

De spelleider helpt om de dilemma’s verderuit te leggen. De spelleider zorgt dat de discussies goed (respectvol) gevoerd worden, iedereen aan bod komt en kan eventueel inbreken.

Nabespreking & Afronding:

Na het spelen van het spel kijken jullie de afsluitende film.

Het is belangrijk om het spel na te bespreken en af te ronden. Sta stil bij het effect van de keuzes die jullie gemaakt hebben. Dit kan door aan jullie zelf de volgende vragen te stellen (of dit doet de spelleider).

  • Wat vond je van het spel?
  • Hoe was het om te merken dat eerdere keuzes effect hadden op het verloop van het spel?
  • Hoe was het om je in een personage in te leven?
  • Wat heeft het spelen van het spel met jou gedaan?
    • Heeft het je geraakt?
    • Vond je het confronterend?
    • Heb je je zorgen gemaakt?
  • Wat heb je nodig om het spel voor jezelf af te ronden?

Hierna kunnen jullie het er over hebben dat in dit spel nagespeeld is wat er in een oorlog echt gebeurd kan zijn. De keuzes waar jullie voor stonden, waren ook de dilemma’s waar jongeren toen voor stonden. Zij maakten soms keuzes waarvan ze de gevolgen niet altijd konden overzien.

6

TIP

Laat de spelers zelf nog eens het verhaal lezen van de zes echte scouts, waarop dit spel is gebaseerd.

Veelgestelde vragen

Heb je vragen over het spel, hoe je het met de groep speelt of het bestelproces? We hebben de veelgestelde vragen voor jou op een rijtje gezet, met natuurlijk de antwoorden. Staat jouw vraag er niet bij? Stuur ons een mail en wij zullen je vraag zo snel mogelijk beantwoorden.

Inhoudelijke vragen

Vragen over het bestellen

Overige vragen

Snelle linkjes

banner 4

Ga snel naar de Scoutshop en vraag jouw Tweestrijdbox aan. Download je het spel? Stuur ons een foto dat je ermee bezig bent en krijg een speciale link om (max.30) gratis insignes te bestellen.

WAT ZEGGEN SPELERS

"Het was confronterend, maar leerzaam."

— Pietje Puk
Scouting Zeewolde

"Het was serieus, maar we hebben samen ook enorm gelachen"

— Jetje 
Scouting Zesc

"Een aanrader voor elke (scouting)groep die meer inzicht wil krijgen over hoe het er aan toe ging in de oorlog"

— Pluk van de Petteflet
Scouting Vrijheid
SCN Vrijheid tweeluik blauw fc H

Colofon

© 2024 Vereniging Scouting Nederland

Auteur: Team Vrijheid in Herdenken

Deze speluitleg is onderdeel van de activiteit TWEESTRIJD, ontwikkeld door het team Vrijheid in Herdenken van Scouting Nederland in het kader van 80-jaar Vrijheid. Het spel werd ontwikkeld met financiële steun van het Vfonds en Het Cultuurfonds.

Aan het ontwikkelen van deze activiteit werkten mee: Guido Tol, Inge de Jong, Peter Fidder, Janneke Bruins, Connie Mählmann-Wolbrink, Linda Bothof, Ruben Berning, Leon Willems, Patricia Martherus en Tom Kievit.

Veel dank gaat uit naar: Lotte Meijeringh en de Scouts van Scouting Zuidlaren "De Rangers" voor het testen van ons spel. Ook de meedenkers zijn we veel dank verschuldigd; Cefas Nieuwenhuis, Jim van Belzen, Niels Mulder, Luc Scholten, Marije Neuman en Sander van Schepen.

Bij het opstellen van de spelopzet en speluitleg werd ook gebruik gemaakt van ChatGPT.

Tweestrijd is mede mogelijk gemaakt door:

vfonds-payoff-logo-rgb
CF_Logo_zwart_5
images
logo-kleur_zonder slogan
cropped-Masjo-logo-def
Scroll naar boven